ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1. Algemeen
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere opdracht die aan Buro de Trapveer wordt gegeven. Toepasselijkheid van de voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitgesloten. Deze algemene voorwaarden maken deel uit van alle offertes en opdrachten van dienstverlening welke door Buro de Trapveer zijn uitgebracht c.q. aanvaard. Partijen kunnen uitdrukkelijk en schriftelijk van deze voorwaarden afwijken na onderling overleg en na wederzijdse toestemming.
- Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met opdrachtnemer tegenover derden, welke door opdrachtnemer bij de opdracht worden betrokken, voor de uitvoering van de door opdrachtgever verleende opdracht.
- Voor zover voor opdrachtnemer gedrags- en/of beroepsregels van toepassing zijn, maken deze deel uit van de overeenkomst. Opdrachtgever is verplicht deze gedrags- en/of beroepsregels te respecteren.
- Buro de Trapveer staat ingeschreven in het Register Vaktherapie en is aangesloten bij de Federatie van vaktherapeutische beroepen (FVB). We handelen volgens de richtlijnen zoals opgesteld in de de beroepscode van FVB. Deze zijn te vinden op fvb.vaktherapie.nl.
- Voor minderjarige cliënten tot 16 jaar geldt dat, indien van toepassing, beide gezaghebbende ouders akkoord moeten gaan met de behandeling. De ondertekende of opdrachtgevende gezaghebbende ouder draagt er zorg voor dat de andere gezaghebbende ouder wordt geïnformeerd over de behandeling en hier zijn/haar toestemming voor geeft. Formeel speelt de toestemming van een kind tot 12 geen rol maar Buro de Trapveer zal het kind zoveel mogelijk bij de beslissing betrekken. Vanaf 12 jaar moet naast een ouder, het kind zelf ook toestemming geven voor de behandeling. Vanaf 16 jaar mogen kinderen zelf beslissingen nemen over hun behandeling. Zij hebben dezelfde rechten als volwassenen. Toestemming van beide ouders is niet meer nodig.
- De algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolgopdrachten van opdrachtgever.
- De opdrachtgever is aan Buro de Trapveer voor de dienstverlening een honorarium verschuldigd, gebaseerd op uurtarief, kosten en BTW, (indien van toepassing), tenzij anders overeengekomen.
Artikel 2. Betalingsvoorwaarden en incassokosten
- Vaktherapie of een individudeel gesprek kan tot 24 uur voor aanvang kosteloos worden afgezegd of verplaatst. Bij afzegging op de dag zelf is Buro de Trapveer gerechtigd om 50% van het afgesproken tarief in rekening te brengen. Een No-show (niet verschijnen) wordt door Buro de Trapveer in rekening gebracht.
- In beginsel wordt maandelijks gedeclareerd. Curzussen worden per half jaar of per 10 keer incasso gebracht. Curzussen kunnen niet kosteloos verplaatst of afgezegd worden. Tenzij anders afgesproken. De betalingstermijn is 10 dagen te rekenen vanaf de datum van de declaratie.
- Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtnemer zal opdrachtgever tenminste één maal aanmanen om alsnog over te gaan tot tijdige betaling van de factuur.
- Bij gebreke van tijdige betaling is Buro de Trapveer gerechtigd de uitvoering van de opdracht te staken en de wettelijke handelsrente, als mede de integrale buitengerechtelijke en gerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Het tot dan toe verschuldigd honorarium wordt terstond opeisbaar. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld aan de hand van de staffelmethode, in welk geval Buro de Trapveer gerechtigd is deze hogere bedragen in rekening te brengen.
Artikel 3. Offertes, overeenkomst, aanbiedingen, uitvoering en wijziging
- Opdrachtnemer zal opdrachtgever bij het eerste contact in het bezit stellen van deze algemene voorwaarden.
- Opdrachtnemer kan niet aan zijn offerte(s) en/of aanbieding(en) worden gehouden, indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat in de offerte(s) en/of aanbieding(en) of een gedeelte hiervan een vergissing of verschrijving is gemaakt.
- De in een offerte vermelde prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld en eventuele reis- en verblijfkosten. Reiskosten worden in overleg en na vooraf door opdrachtgever verleende toestemming door opdrachtnemer in rekening gebracht.
- De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtnemer en opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer is ontvangen.
- Bij het tot stand komen van de overeenkomst ontstaat voor opdrachtnemer een inspanningsverplichting, tenzij door beide partijen anders is overeengekomen.
- Opdrachtnemer en opdrachtgever kunnen nadrukkelijk en schriftelijk overeenkomen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand komt.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud of aard van de verleende opdracht blijkt dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
- Indien opdrachtnemer derden bij de opdracht wenst te betrekken en indien daar extra kosten aan verbonden zijn, is hiervoor vooraf de schriftelijke toestemming van opdrachtgever vereist. Deze bepaling geldt niet, indien een offerte mede hierop is gebaseerd en door opdrachtgever is aanvaard.
- De kosten van door opdrachtnemer ingeschakelde derden worden afzonderlijk door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening gebracht tenzij anders vastgelegd.
- Bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst is opdrachtgever verplicht tot volledige betaling van het tot aan de datum van beëindiging van de werkzaamheden verschuldigde honorarium van opdrachtgever en kosten van ingeschakelde derden.
- Opdrachtgever is verplicht opdrachtnemer zo spoedig mogelijk te informeren, indien zich wijzigingen in de omstandigheden voordoen, die in verband met de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn.
- Indien vertraging optreedt in de uitvoering van de opdracht door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk aanleveren van de door opdrachtnemer verlangde gegevens, is opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor deze vertraging. De eventuele extra kosten en extra honorarium, voortvloeiende uit de vertraging zijn voor rekening van opdrachtgever.
- Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.
- Opdrachtnemer zal niet meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de opdracht is verleend, tenzij opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend.
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor bij wijzigingen in de opdracht, de overeengekomen prijs aan te passen aan de veranderde omstandigheden. Opdrachtgever heeft het recht deze aanpassing niet te accepteren, waarmee de opdracht zal komen te vervallen. Hierbij geldt onverkort het bepaalde in lid 10 van dit artikel.
- Indien, als gevolg van wijzigingen in een al verstrekte opdracht, de uitvoeringstermijn wordt overschreden, draagt opdrachtnemer hierin geen verantwoordelijkheid. Opdrachtnemer zal opdrachtgever op tijd informeren, als om deze reden een bepaalde termijn niet wordt gehaald.
- Indien voor de uitvoering van de opdracht een termijn is overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van de termijn dient opdrachtgever opdrachtnemer daarom schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtnemer dient hierbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
- Opdrachtgever zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, op grond van de op dat moment geldende wet- en regelgeving.
Artikel 4. Overmacht
- Opdrachtnemer is niet verplicht tot het nakomen van enige verplichting tegenover opdrachtgever indien hij deze niet kan nakomen als gevolg van een omstandigheid, die niet is te wijten aan zijn schuld en niet op grond van de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
- Met overmacht wordt gelijkgesteld onvoorziene omstandigheden met betrekking tot personen of materiaal, waarvan opdrachtnemer gebruikt maakt bij de uitvoering van de overeenkomst. en zodanig zijn dat de uitvoering van de overeenkomst daardoor onmogelijk wordt, of zo bezwaarlijk of onevenredig kostbaar wordt, dat naleving van de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden verlangd.
- Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht duurt, de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 3 maanden, dan zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
- Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is hij gerechtigd het al geleverde of het leverbare deel afzonderlijk in rekening te brengen. Opdrachtgever is verplicht deze factuur te voldoen alsof het gaat om een afzonderlijke overeenkomst. Hierbij geldt de voorwaarde dat het geleverde of leverbare deel een zelfstandige waarde dient te hebben.
Artikel 5. Aansprakelijkheid
- Buro de Trapveer gaat op zorgvuldige wijze met de verwerking van persoonsgegevens om zoals weergegeven in de privacyverklaring.
- Zowel de opdrachtgever als Buro de Trapveer is bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen, zonder dat er schadeplichtigheid ontstaat. Buro de Trapveer heeft alsdan recht op betaling van de tot dan toe verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.
- De opdrachtgever vrijwaart Buro de Trapveer tegen alle aanspraken van derden die op enigerlei wijze samenhangen met de voor de opdrachtgever verrichte werkzaamheden, mits ook de aansprakelijkheid beperkt is tot het bedrag dat door de verzekeraar wordt uitbetaald. Mocht de derde desondanks Buro de Trapveer voor eventuele meerdere schade aanspreken dan vrijwaart opdrachtgever Buro de Trapveer daarvoor.
- Een verordening tot schadevergoeding op Buro de Trapveer vervalt in dien deze niet binnen één jaar nadat de schade is ontdekt of redelijkerwijs ontdekt had kunnen worden (bij de bevoegde rechter aanhangig is gemaakt). Voor zover een vervaltermijn niet mogelijk is geldt een verkorte verjaringstermijn van één jaar.
- Op de rechtsverhouding tussen Buro de Trapveer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Wanneer een geschil, verband houdende met (een tekortkoming in) de uitvoering van deze overeenkomst niet door middel van overleg tussen partijen kan worden geregeld, zullen partijen nog voor zij zich tot de bevoegde rechter wenden, zich inspannen het geschil gezamenlijk op te lossen via de klachtenregeling. Buro de Trapveer is aangesloten bij het Nederlandse instituut ter bevordering van Integrale Gezondheid (NIBIG) en is WKKGZ geregistreerd. Binnen deze wet is vastgelegd dat hulpverleners een klachtenfunctionaris moeten aanstellen en dat zij zijn aangesloten bij een door de overheid erkende geschillencommissie. Als het niet geïndiceerde zorg betreft kan hier een klacht worden ingediend. Betreffende aftenemen diensten van Buro de Trapveer aangaande wel geïndiceerde zorg in het kader van de WMO of de Wet Jeugdzorg, kan gebruik worden gemaakt van de klachtencommissie van de FVB. Een klacht kan dan ingediend worden via klacht@vaktherapie.nl of per brief naar FVB, Fivelingo 253, 3524 BN Utrecht.
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor en is bevoegd om wijzigingen in deze algemene voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het tijdstip waarop deze worden aangekondigd of waarop deze aan de opdrachtgever zijn meegedeeld/hebben bereikt.